Poldi
Poldi
Krásná Poldi, krásná Poldi
otisku mědi
a připálená kadeři hvězd,
kterými jsem vás ověnčil,
lůžko vonící vůní routy
a svatebním veselím,
to nejkrásnější, co jsem kdy viděl,
tím vás ověnšuji,
tedy vás sebe samou,
mrtvými věcmi hovořím s vámi,
když emailové džbánky padají z nebes
když šílená luna
zrcadlí reflexy vašich rexlefů
a vzduch je vámi umazán...
Bohumil Hrabal
Spolutvůrci klenotu POLDI
1. Karl Wittgenstein (1847 - 1913) - generální ředitel Pražskoželezářské společnosti, zakladatel POLDI, manažer a král ocelářství habsburské monarchie.
2. Dr. Ing. Franz Hummelberger (1883 - 1967) - objevitel korozivzdorné oceli, výzkumník, technik, obchodník působící v POLDI od roku 1911. Generální ředitel Poldi hutě a.s.(1932 - 1945), která pod jeho vedením dosáhla světové pověsti.
3. Ing. Miloslav Dlouhý, CSc (1931 - 1992) - působil v kladenských hutích od roku 1954, podnikový ředitel POLDI - Spojených oceláren (1974 - 1986).
Historie v datech
1854
Vojtěch Lanna založil první Kladenskou huť. Vojtěšská huť vytavila o rok později železo na první úspěšně provozované koksové vysoké peci v Čechách.
1879
Ve Vojtěšské huti byla v květnu sfoukána první tavba Thomasovy oceli na evropském kontinentě, pouhé tři týdny po předvedení pochodu Sidney G. Thomasem v Anglii.
1881
Mostárna Vojtěšské huti vyrobila z kladenského pudlovaného železa střešní konstrukci pro Národní divadlo v Praze. Konstrukce je dodnes plně funkční!!!
1889
Carl Wittgenstein založil v sousedství Vojtěšské huti specielní ocelárnu, jíž dal na počest své manželky Leopoldiny jméno Poldina huť. týž rok se mu narodil syn Ludwig, budoucí velký západoevropský filozof.
1893
Pro Poldinu huť byla patentována ochranná známka s profilem ženské hlavy. Týž rok na světové Kolumbovské výstavě v Chicagu získaly výrobky Poldiny hutě nejvyšší ocenění.
1897
Poldina huť v té době měla již dvě desítky zastoupení v evropě a Rusku. Kromě specielních ocelí vyráběla pera, nástroje a konstrukční díly. Výkovky dodala pro první oceánské rakousko-uherské bitevní lodě třídy Habsburk.
1900
Nástrojové oceli POLDI ocenil jménem místokrále indie Geological Survey of India
1906
Wolfram-vanadiová ocel POLDI MAXIMUM se stala plně konkurenceschopnou se světovou novinkou třískového obrábění, americkými ocelemi rychlořeznými.
1907
První dodávka letecké hřídele POLDI pro německého letce a konstruktéra Hanse Grade, vítěze Lanzovy ceny 1909. Už od roku 1903 huť dodávala součástky a výkovky pro firmy Daimler a Benz. Vozy těchto značek se součástkami POLDI vyhrály Grand Prix Francie 1908. Grand Prix USA 1910 a získaly prestižní označení Prinz Heinfrich Wagen.
1908
Indukční elektrická pec Kjellin nahradila původní technologii výroby kelímkových ocelí. Byla první elektrickou ocelářskou pecí na území pozdější České Republiky.
1909
Vůz Blitzen Benz, na jehož konstrukci byla použita ocel POLDI, ustavil v Daytoně (USA) světový rychlostní rekord 211,51 km/h.
1910
hlavňová ocel POLDI ANTICORO získala zlatou medaili na Mezinárodní lovecké výstavě ve Vídni.
1912
S letounem Grade s hřídelí POLDI absolvovala první česká pilotka Božena Láglerová turné po Kubě, Haity a Santo Domingu. O dva roky později byly oceli POLDI dodány pro italské vzducholodě tybu "V". týž rok Dr. Hummelberger vyvinul ocel POLDI AKS. Poldina huť se tak vedle Krupp a Brearley zařadila do trojice prvních objevitelů korozivzdorných ocelí na světě.
1919
Byly založeny obchodní společnosti Poldi Steel Comp. v USA a Austrálii a Poldi Steel Works s indickou, čínskou a japonskou větví.
1922
patentována žáruvzdorná ocel POLDI AKC, jejíž složení celosvětově ovlivnilo vývoj těchto materiálů.
1926
Konstrukční oceli POLDI VICTRIX se uplatnily v rozvoji letecké dopravy. Byly použity k prvnímu přeletu Kilimandžára švýcarem Mittelholzerem i na etapovém letu itala De Pineda pře Atlantik po Jižní a Severní Americe.
1928
Prof. Junkers použil hřídel Poldi do letounu W-33 "Bremen", který jako první přeletěl nonstop Atlantik ve směru Evropa - Amerika.
1929
Vyvinut tvrdokov na bázi slinutých karbidů POLDI DIADUR jako reakce na materiál Widia firmy Krupp. V téže době Poldina huť zahájila výrobu přístrojů z korozivzdorných ocelí: mlékárenských odparek, tanků, cisteren i dalších zařízení pro potravinářství, farmaceutiku, textilnictví a chemii.
1930
Oceli POLDI MAXIMUM a POLDI TENAX byly použity na kontrukci Harbour Bridge v Sydney, největšího mostu tohototo typu na světě.
1932
Bandážovými kruhy z antimagnetické oceli POLDI AM byl vybaven největší turbogenerátor světa v elektrárně Saint Denis u Paříže.
1933
Létající čluny Savoia Marchetti italského generála Balba absolvovaly dálkový skupinový přelet Řím - Chicago. Stejně jako u skupinového letu týchž strojů z Říma do Rio de Janeiro, byla i v těchto letounech použita ocel POLDI.
1934
s ocelemi POLDI pro naftový průmysl byla vyvrtána v Rumunsku nejhlubší evropská sonda (3382 m)
1937
s použitím korozivzdorných ocelí POLDI byla dle návrhu arch. Machoně restaurována kaple v nizozemském Naardenu s hrobem Jana Amose Komenského.
1938
Konstrukční oceli POLDI BOZ a POLDI CNS byly dodány pro automobil Thunderbolt, s nímž kapitán G.T.E.Eyston v letech 1938-39 ustavil tři světové rychlostní rekordy, všechny nad 500 km/h. V téže době vrcholily dodávky ocelí POLDI pro československou armádu. Z ocelí POLDI byla polovina čs. tanků a všech čs. vojenských pevností. Již dříve dodala Poldina huť pancéřování pro jedinou československou válečnou loď, dunajský monitor President Masaryk.
1939
Těsně před 2. světovou válkou měla Poldina huť filiálky se sklady a obchodní zastoupení v 39 zemích světa.
1960
Žáruvzdorné oceli POLDI se uplatnili na čs. cvičných proudových letounech L-29 Delfín a jejich pokračovatelích L-39 Albatros.
1969
Z korozivzdorných ocelí POLDI se začaly vyrábět první chirurgické soupravy a později i implantáty pro osteosyntézu.
1975
V tomto a následujících letech získalo devět výrobků Poldi zlaté medaile Mezinárodních strojírenských veletrhů Brno a veletrhu INVEX.
1980
Titanové slitiny POLDI byly použity na čs. akrobatické letouny Zlín Z-50, na nichž čs. letci Tuček a Jirmus získali tituly mistrů světa v letecké akrobacii.
1983
Korozivzdorné oceli POLDI se uplatnily na výtvarných dominantách Nové scény Národního divadla v Praze.
1985
Dodávky výkovků POLDI pro kamiony Liaz a Tatra, vítěze řady ročníků Rallye Paris-Dakar.
1986
Dokončena a spuštěna středojemná válcovna, poslední část nového závodu POLDI - Dříň.
1990
Zlatá medaile Brussels Euréka za ocel POLDI ATABOR, sloužící k ukládání jaderných odpadů.
1993
Certifikát TUV dle normy ISO 9002 pro POLDI OCEL na válcované a kované produkty celého sortimentu ušlechtilých ocelí POLDI.